ADAS op een dashcam uitgelegd
ADAS waarschuwt de bestuurder door middel van geluidssignalen en/of knipperende LED's wanneer zich een gevaarlijke situatie op de weg voordoet. Een ADAS dashcam biedt uitkomst in het drukker wordende verkeer. ADAS bestaat uit verschillende functies die meestel afzonderlijk kunnen worden aan- en uitgezet. Bekijk hier alle dashcams met ADAS.
FCWS (Forward Collision Warning System)
Het FCWS waarschuwt wanneer je op lage snelheid een voorligger nadert. Soms let je in de file even niet op en dreig je op je voorligger te rijden, andere keren let je voorligger juist niet op en rijdt hij zonder het te weten langzaam achteruit. FCWS waarschuwt je in die situaties zodat beter kunt anticiperen.
FVSA (Forward Vehicle Start Alarm)
In tegenstelling tot FCWS waarschuwt het FVSA juist wanneer de auto voor je al is vertrokken terwijl jij nog stilstaat. In de meeste gevallen zullen de auto's achter je dit middels hun toeter al aan je hebben laten weten, maar als je na 10 seconden nóg staat te wachten geeft het FVSA je een waarschuwing.
LDWS (Lane Departure Warning System)
Dit systeem waarschuwt wanneer je ongemerkt van rijbaan- of richting dreigt te veranderen. Je kent het misschien wel, je rijdt al een half uur op een lege snelweg en verliest je concentratie een beetje. LDWS waarschuwt je in dat geval als je langzaam je rijbaan dreigt te verlaten. LDWS werkt alleen bij hogere snelheden, meestal bij 60km/u of meer.
Andere waarschuwingen
Naast bovenstaande systemen kunnen sommige dashcams, bijvoorbeeld die van Mio, ook waarschuwen bij andere situaties. FA (Fatigue Alert) geeft bijvoorbeeld een waarschuwing als je al langere tijd aan het rijden bent zonder pauze te hebben genomen. Je kunt de termijn zelf instellen op 2, 3 of 4 uur. Ook hebben de dashcams van Mio een koplamp herinnering die je waarschuwt wanneer je bent vergeten je koplampen aan te zetten én een Eco stand die aangeeft hoe energiezuinig je rijdt.
Nieuwere modellen van Qvia en LUKAS hebben zogenaamde ADAS 2.0 met extra systemen die aangeven wat de TTC (Time to Collision) en DTC (Distance to Collision) is zodat je beter kunt inschatten wat de afstand tot je voorligger is.
Niet 100% betrouwbaar
Ondanks dat ADAS een goede toevoeging kan zijn kun je niet 100% op de systemen vertrouwen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Tesla, waar het ingebouwde ADAS systeem gebruik maakt van meerdere camera's en sensoren, moet een dashcam het doen met één camera. Diepte kan daarom niet nauwkeurig worden ingeschat en de meting is bovendien erg afhankelijk van de weer- en rijomstandigheden. Daarnaast zijn meeste ADAS systemen ontwikkeld in Azië waar de infrastructuur anders is dan Europa. We horen dan ook regelmatig van klanten dat de systemen bij verkeerde situaties signalen afgeven of nog erger, bij gevaarlijke situaties géén signaal afgeven. Gebruik ADAS daarom eventueel alléén als ondersteuning tijdens het rijden maar blijf altijd zelf goed opletten.